Öncelikle ailelerin, hem kendileri hem de çocukları için spor bilincini edinmeleri ve bu doğrultuda geç kalmadan harekete geçmeleri önerilmektedir. Çünkü özellikle okul öncesi çocuklarda hareketliliği sağlayacak aktivitelerin yapılması ve yaş dönemlerine göre hazırlanmış özel programlarla, doğal gelişimlerinin desteklenmesi gerekmektedir. Jimnastik spor yapma kültürünü çocuklara aktarmanın yanında onlara en doğru aktivitelerin yapılması için bilinçli tercih imkanı sunmaktadır. Bu nedenle spor dalı seçmeden, çocukların doğal gelişim ihtiyaçlarına cevap veren doğru programlar uygulayan bir eğitim merkezi tercih edilmelidir. Akademik kariyere sahip eğitmenlerle, çocuğun fiziksel yeteneğini gözlemleyerek çocuk için doğru bir yol çizilmesinde birlikte karar verilmelidir.

Jimnastik hem kız hem de erkek çocuklara hitap eden, fiziki ve ruhsal gelişimi sağlayan ve 3 yaş gibi erken bir dönemde başlanabilen bir etkinlik olduğu için bütün diğer sporların öncesinde yer alabilen, tüm çocuklara yönelik olimpik bir branştır. Jimnastik, çocuklar üzerinde fiziki gelişimi sağlarken, aynı zamanda da estetik bir görüntüye sahip olmalarını, boylarına göre kilo ve vücut kas kitlelerini dengelemelerini sağlamaktadır. Jimnastik, tüm spor branşlarının temelini oluşturur. Bu temel eğitimi almış olan çocuklar ileride branş değişikliği yapmak istediklerinde dahi, herhangi bireysel veya takım sporuna bir adım önde başlayacaklardır.

Kısacası jimnastik, denge, kuvvet, çabukluk, esneklik, el-göz / sinir-kas koordinasyonu, kontrol ve bedenini bilinçli bir şekilde kullanabilme yeteneği kazandırmaktadır.

Ritmik Jimnastik Nedir ?

nihan_süzen_02

İsveç kökenli bir spordur Ritmik Jimnastik. Dünyada en hızlı gelişen, estetik olarak rakipsiz olan tek bayan salon sporudur. Müzik eşliğinde yapılması sebebiyle hem balenin, hem de atletik hareketlerin yaratıcı türevlerini bünyesinde toplamıştır. Müziğe ve dansa yatkın çocukların,  tüm vücudunu, kendi fiziksel yeteneğiyle kontrol altına alabileceği en uygun spor dalıdır. Tüm bu sebeplerle Ritmik Jimnastik çocuğunuzun yapabileceği en temel spordur. Çocuğunuzun temel beden gelişimini düzenlemede böylesine etkin bir sporu yapması, ilerleyen yaşlarda diğer spor dallarına yönelmesi halinde de önemli faydalar sağlayacaktır.

Çocukların Ritmik Jimnastiğe başlama yaşı 2 ila 5 olarak tavsiye edilebilir. Bu yaştaki çocukların vücut esnekliklerinin gelişimleri daha çabuk olacağından, profesyonel sporcu olarak yetiştirilebilir ve yarışmalarda başarılı olabilirler.

 

Ritmik Jimnastiğin çocuğunuza sağlayacağı yararları kısaca özetlemek gerekirse:

  • Vücut dengesini ve esnekliğini kazanması,
  • Doğru yürüme, koşma ve duruş (postür) alışkanlığını kazanması,
  • Vücudunun zerafet ve estetik kazanması,
  • Ritim duygusu ile koordinasyonunu geliştirmesi,
  • Kendi ekipmanları ile çalışma ve onları koruma duygusu ile kişisel sorumluluğunu geliştirmesi,
  • Paylaşma, çoklu koordinasyon ve takım olma duygusu kazanmasına yardımcı olur.

 

Ritmik Jimnastikte vücut ve alet hareketleri olmak üzere iki temel teknik kullanılmaktadır.

1. Vücut hareketleri:

  • Atlama-sıçrama
  • Denge
  • Tek ayak üstünde dönüşler
  • Esneme hareketleridir.
    Bunların yanında,
  • Yer değiştirmede kullanılan çeşitli adım formları,
  • Sekme ve zıplama,
  • Salınım ile daireler çizme ve dönüşlerdir.

 2. Alet hareketleri:

  • İp,
  • çember,
  • top,
  • lobut
  • kurdele olmak üzere 5 ayrı alet ile yapılan koreografik hareketler bulunmaktadır.

İP

İp aleti çocukların oynadığı atlama ipi gibi kullanılır. Fakat aynı zamanda havaya fırlatılır, vücuda dolanır, kıvrılır ve eller yardımıyla çeşitli kompozisyonlar uygulanır. Serilerde hafif adımlar ve dinamik sıçrayışlar gereklidir, ip aleti kendir veya sentetik materyallerden yapılır ve uzunluğu jimnastikçinin boyu ile doğru orantılıdır.

ÇEMBER

Çember aletinin sunduğu dinamik hareketler diğer aletler tarafından sunulamamaktadır. Bu alette fırlatılış ve yakalayış zamanlamaları çok önemlidir. Ritmik jimnastikçiler bilirler ki çember daha fazla esneklik ve teknik beceri istemektedir. Çember aleti yarışma esnasında şekil değiştirmeyecek herhangi bir çeşit tahta veya plâstikten yapılmış olabilir. İç çapı 80 ila 90 cm arasında, ağırlığının ise minimum 300 gr olması zorunludur.

TOP

Top, lâstik veya sentetik materyallerden yapılabilir. Çapı 18-20 cm arasında, ağırlığı minimum 400 gr olmalıdır. Beden hareketleriyle uyum içinde zıplatma, havaya atıp yakalama, vücut üzerinde dolaştırma hareketleri yapılır.

LOBUT

İkili kullanılan lobut, seri esnasında büyük dayanıklılık gerektirir. Lobutun kullanılabilecek üç parçası vardır; gövde, boyun ve baş. Serilerde iki lobutun da sürekli hareketli tutulması zorunludur. Bu alet ahşap, plâstik veya fiberglastan üretilebilir. Uzunluğu 40-50 cm arasındadır. Ağırlığının ise en az 150 gr olması gerekir.

KURDELE

Kurdele, saten veya benzeri kumaştan yapılabilir ve 6 m uzunluğundadır. Kurdele sapı ise ahşap, bambu, plâstik ya da fiberglastan üretilebilir. Uzunluğu 50-60 cm arasındadır.

JİMNASTİK VE ÇOCUKLAR ÜZERİNE FAYDALARI

Bir çocuk minimum 3 yaşında jimnastik sporuna başlayabilir. Yalnız bu başlangıç yaşı, çocuğun komut almasına, ailenin yetiştirme tarzına, karakter özelliklerine göre değişiklik göstermektedir.

 Çocuklar üzerine faydaları şöyle sıralanabilir :

  • Kas kemik yapısının kuvvetlenmesi,
  • Sinir-kas koordinasyonunun üst seviyelere ulaşması,
  • Bedenlerini daha bilinçli bir şekilde kullanabilme ve esneklik kazanma,
  • Daha sosyal ve dışa dönük bireyler olma,
  • Hiperaktif çocuklarda daha sakin davranış durumu,
  • Duruş bozukluklarının düzeltilebilmesi,
  • Denge sorunu yaşayan çocuklarda olumlu yönde ilerleme,
  • İletişim kurama zorluğu yaşayan çocuklarda sosyalleşmede artış,
  • Daha aktif olabilme ve girişkenliğin artması,
  • Her alanda gösterilen başarı düzeyinin artması,
  • Olgunluk kazanma ve sorumluluk duygusunun gelişmesi.

 

niihan_suzenNihan Süzen

Milli Sporcu

Balkan Şampiyonu, Uluslararası 1.2. ve 3.’lükler

Trakya Üniversitesi Antrenörlük Bölümü

3. Kademe Antrenör